Senaste inläggen

lördag 6 mars 2010

Boquerones en vinagre – experiment, del 1

Jag har sedan jul haft tanken att prova att göra den excellenta spanska tapasrätten Boquerones en vinagre, fast med strömmingsfiléer. Nu ska man ju inte tampra för mycket med gravad fisk, så jag jämför först mitt spanska recept med ett svenskt gravningsrecept på strömming. Under tiden ligger mina nyinköpta strömmingsfiléer i frysen för att bli av med eventuella mikroorganismer.

Det spanska receptet är lite ungefärligt. Man mäter t.ex. med ”vattenglas” istället för dl. Jag uppskattar ett vattenglas till ca 2,5 dl. Syran kommer från sherryvinäger, som i mitt fall är 7-procentig (vet inte om det skiljer sig mellan olika märken). När man beräknar andelen sherry och vatten får man en syrahalt på ca 4,7 %. Till 7,5 dl vätska ska man ha 4 tsk salt.
Det svenska receptet använder 12-procentig ättikssprit, vilket ger en utspädd syrahalt på 2 %. De 6 dl vätska ska blandas med 1 msk (dvs. 3 tsk) salt. Saltmängden är alltså i stort sett densamma.
Efter denna beräkning och förberedande infrysning av fisk känns det rätt tryggt att gå vidare med det spanska receptet, trots annan fiskråvara.
Återkommer med del 2, gravningen. Till dess får ni håll tillgodo med en lånad bild av hur resultatet förhoppningsvis ska se ut:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar