Senaste inläggen

lördag 6 mars 2010

Boquerones en vinagre – experiment, del 2

Dags att grava strömmingarna. Jag har halverat det spanska receptet, som baserades på 1 kg hela ansjovisar.

Gravning av Boquerones en vinagre
350 g strömmingsfiléer (frys in och tina först om du vill ha full koll på mikroorganismerna)
2,5–3 dl sherryvinäger 7 %
1,25 dl vatten
2 tsk salt

Blanda vinäger, vatten och salt ordentligt, tills saltet lösts upp.
Nu är det dags att prova om blandningen håller rätt surhetsgrad/sälta:

Lägg i en strömmingsfilé och kolla vad som händer. Du har rätt blandning om fisken lägger sig mitt i vätskan.
Sjunker den har du för mycket vinäger (tillsätt då lite salt). Flyter den på ytan har du för mycket salt (tillsätt lite vinäger). I mitt fall var den på gränsen till för högflytande, så jag tillsatte lite mer vinäger, därav den högre mängden i receptet ovan. 

När firren simmar som den ska lägger du i resten av filéerna. 
Täck skålen med plast och ställ i kylen 1–2 dygn.

Fortsättning med del 3 följer.

2 kommentarer:

  1. Jisses, detta är vad jag kallar experiment! Känner inte till förlagan tyvärr, men det låter mkt spännande!

    SvaraRadera
  2. Jepp, det här är ett riktigt experiment! Tror mycket på det, faktiskt. Förlagan är så god att vi åt den varje dag när vi var i Barcelona. Äter den så ofta jag kommer åt i Spanien.

    SvaraRadera