Senaste inläggen

måndag 8 mars 2010

Boquerones en vinagre – experiment, del 3

Två dygn senare är det dags för del 3 av detta kulinariska experiment.
Jag börjar med att skölja alla filéer i vatten.
Sen drar jag bort skinnet där det går och delar därmed filéerna i halvor. Det blir gärna så alldeles automatiskt när man tar bort skinnet. De bredaste filéerna skär jag dessutom en gång på längden så de blir så där smala och fina.
Jag lägger filéerna successivt på ett fat. När första lagret är fullt lägger jag över finhackade vitlöksklyftor, sedan fortsätter jag med lager två. Det blir tre medelstora klyftor vitlök totalt.
Jag häller på generöst med olivolja och avslutar med rätt mycket finklippt persilja, säg 1/3 kruka.
Receptet säger inget om ytterligare vila, men van vid inlagd sill låter jag rätten stå iallafall ett dygn övertäckt i kylskåp före servering.
Jag provsmakade lite på en filé och det hela verkar mycket lovande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar